Glastron-veneiden
hämmästyttävän hyvät suoritusarvot ja
erinomainen polttoainetalous perustuvat vuosikymmenet
kestäneeseen veneenrakennuksen jatkumoon. Jokainen venemalli
tarjoaa suorituskyvyn osatekijät, joita veneilijät todellakin
arvostavat:
• erittäin nopea liukuun (plaaniin) nousu
• minimaalinen keulan nousu
(näkökentän katoaminen)
• vaikuttava huippunopeus
• alhainen liukukynnys (erityisen
tärkeää vedettäessä rengasta, tuubia,
polvilautaa tai wakebordia)
• helppo käsiteltävyys
• erinomainen polttoainetalous
Legendaarinen SSV (Super Stable Vee) runkosuunnittelu on suurin syy
Glastron-veneiden käsiteltävyyden ja suorituskyvyn
erinomaisuuteen. Veneet ovat nopeita nousemaan plaaniin, vakaita
huippunopeuksilla ja tiukoissa käännöksissä.
SSV-rungon keveys ja hydrodynaaminen vaikutus tuottavat toisen suuren
edun, erinomaisen polttoainetalouden.
Toinen erinomaiseen suorituskykyyn ja polttoainetalouteen vaikuttava
seikka on patentoitu VEC (Virtual Engineered
Composites)-tuotantoteknologia rungon valmistuksessa. Pääosa
muista venevalmistajista yhä valmistaa veneensä avoimessa
muotissa käsinlaminointina, joka on mittaepätarkkaa,
työvoimavaltaista ja altista laadunvaihtelulle. Toista ovat
VEC-valmistetut veneet, ne ovat suljetun suurpainemuottivalmistuksen
ansiosta mittatarkkoja, ympäristöystävällisiä
(minimaalinen materiaalihukka), kevyitä ja kestäviä
veneitä. Korkeasti automatisoituun ja tietokoneohjattuun
VEC-tuotantoteknologian käyttöön on mahdollisuus vain
teollisuudenalan suurimmilla ja edistyksekkäimmillä
valmistajilla. Time magazine-lehden "Tulevaisuuden Tehtaaksi" kutsuma
Glastronin Little Fallsin tuotantolaitos onkin koko teollisuudenalan
edistyksellisimpiä ja tehokkaimpia. Tehdas onkin herättänyt laajalti
mielenkiintoa niin kuluttajien kuin kilpailevien veneenvalmistajien
ja venealan etujärjestöjen taholta.
Glastronilla on esittää kattavasti jokaisesta mallistaan
suorituskykytekijät ja polttoainetalouden arvot ja ne ovatkin
pääsääntöisesti selvästi keskimääräistä paremmat.
Polttoainetalouden vertai-lussa veneiden kulutuserot saattavat vaihdella
helpostikin 20-30 %:a. Esimerkiksi sport cruiserin kulutusero saattaa
olla 3 gallonaa/h tietyllä vakionopeudella (esim. 30 MPH/h, n. 26
solmua). Tavanomaisella kauden ajotuntimäärällä 100
h ylimääräiseksi polttoainekuluksi tullee
epätaloudelli-semmalla vaihtoehdolla liki
1 500 euroa. Joillekin polttoaineenkulutuksella ei ole suurta
väliä, mutta käytännössä suuri
polttoaineenkulutus saattaa vähentää halukkuutta
lähteä varsinkin pitemmille veneretkille.
Polttoainekulutuksen taulukoita on kohtuullisen helppo tulkita, eri
vaihtoehtojen yhteismitallistamisessa tärkeää on
ajonopeuden yhdenmukaisuus. Toisaalta arvot MPG (miles per gallon) tai
GPH (gallon per hour) yhteismitallisella nopeudella kertovat paljon,
em. arvoista voi johtaa arvot km/litra, litraa/h tai litraa/mpk.
Yksiköiden muuntamiseen apua löytyy esim. osoitteesta www.digitaldutch.com/unitconverter.
Kiinnostuksen kohteena olevan venevalmistajan edustajalta kannattaa
pyytää suoritusarvo- ja polttoainetaloustaulukkoja.
Mikäli näitä ei ole saatavilla niin valmistaja ei
pidä tälläisiä tietoja oleellisina tai he
tietävät omien parametriensa olevan
keskimääräistä huonompia eikä tällöin tietojen antaminen ole
varsinainen myyntivaltti. Puolueettomia
kolmannen tahon tekemiä vertailuja tai koeajoraportteja
löytyy esim. osoitteesta http://www.boattest.com.
|